Det blir ingen ”fältarbetare” från Migr till Stråssa

En liten uppföljning på Kanal Globals somriga Stråssafilm på Youtube.

Man känner bara en stor uppgivenhet när man lyssnar på den eminenta Caroline Henjered från Migrationsverket. Även Lindesbergspolitikern Anders Ceder låter rentav deppad och klagar på att det är så väldigt känsligt att över huvudtaget ta upp problematiken. Han menar förresten att det är helt OK med invandrare, men att så här stora asylförläggningar inte är bra. Men vad är skillnaden egentligen? Inte kan Lindesberg sysselsätta alla dessa som hela tiden får uppehållstillstånd och stannar i kommunen. De sitter likförbannat hemma sysslolösa och försörjs av skattebetalarna. Vad annars? Eller väntas lokalbefolkningen plötsligt sysselsätta dem med hus- och trädgårdsarbete? Varför skulle vi vilja göra det, och med vilka resurser? Vem skulle agera tolk i alla situationer?

Stråssa har fn 30 sådana personer, jag antar att det väl minskar antalet rena asylplatser. Men som sagt, vad är skillnaden mellan dessa PUT-människor och asylsökanden, sammanlagt över 100 i en by på 300 pers?

Allt ordnas utifrån asylanternas verkliga eller inbillade behov. Ingen har lust att fråga lokalbefolkningen, och när man sedan ändå kommer med kommentarer, så är Migrationsverket sura och skyller den som kritiserar, för främlingsfientlighet.

Henjered påstår att asylanterna får en introduktion som ska hjälpa dem att bete sig normalt i ett svenskt samhälle. Men jag vill påstå att det inte märks särskilt väl. De borde nog satsa liiite mer på att betona, att asylanterna måste, måste respektera lokalbefolkningen. Så länge de inte gör det, så kan ingen påstå sig bli förvånad om den sk. ”främlingsfientligheten” (en påhittad term) ökar.

Den stackars programledaren MÄRTA RYDBECK försöker verkligen sitt bästa, för att få fram åtminstone något konkret, utan att lyckas.

Migrationsverket har tydligen inget ansvar för vad asylanterna sysslar med under all sin fritid. Henjered vill tydligen helt sonika lägga det ansvaret på lokalbefolkningens axlar. Vilken kallsinnig människa. Det är klart, hennes egen (säkert hög) lön löper ju och klirrar på hennes konto varje månad, oavsett.

Som om vi i byn skulle ha resurser och ork och tid och – tja, lust. Jag kan bara berätta för min egen del att jag inte hyser något som helst intresse i afrikanska, mellanösterns eller fd öststaternas kulturer. Mina intressen ligger på helt annat håll, och detta är mitt liv, jag vill använda min tid för sådant som jag gillar och är genuint intresserad av.

Ilskan bara ökar när man hör hur Henjered viftar bort alla våra synpunkter. Själv bor hon på Östermalm i Stockholm och förstår säkert inte ett dugg om problematiken som hennes arbetsgivare med politikernas direktiv skapar.

Kommentera

