De andra först – och gratis

Helga von Pitbull beskriver sin vardag bla så här:

Lagom till eftermiddagskaffet kom nästa otrevliga överraskning. För en gångs skull satte jag mig i fikarummet och såg hur mina kursare lade i sina kronor i Selecta automaten för att få sitt blaskkaffe. Sedan kom de andra i lokalen bredvid och deras lärare hade en nyckel till automaten, trängde sig före mina kursare med en ursäkt, vred om och lät sina deltagare ta kaffe gratis, sedan drog hon ur nyckeln och lät mina kollegor fortsätta stoppa i sina surt förvärvade cash. Det är skillnad på folk och fä.

Och detta betalar Arbetsförmedlingen pengar för. Helt otroligt. De borde stoppa denna galenskap med omedelbar verkan. Helgas blogg

Som sagt, visst är det ”vi och dom” men vilka är det som delar på folket på detta sätt?

Jag har för min del aldrig brytt mig särskilt mycket om folks ursprung eller hudfärg mm så jag känner inte mig som något i närheten av en rasist eller ens främlingsfientlig. Det är ju bara detta att det idag i Sverige, bestäms helt tydligt uppifrån att det visst är skillnad på folk och folk, och att vissa är mera färgsprakande, kulturella och spännande än vanliga trista svenssons, som inte ens har utländsk bakgrund.

Och vissa tillåts, även uppmuntras, att bete sig illa och diskriminerande. Mycket tråkigt.

2 svar

  1. Jaha du gruvmor, i Sverige nu för tiden, så är det skillnad på skit och pannkaka och har så varit länge nu. Det är inte liktydigt med rasism, att tycka illa om positiv särbehandling av människor som ännu inte bidragit med en enda krona till det dom konsumerat här i landet.
    Jag såg dock för någon månad sedan i en debatt i tidningen SN, att en invandrare i min hemstad Nyköping, och som är partimedlem i socialdemokraterna samt har varit här ca 20 år, ansåg att bidragen inte var någon kostnad, eftersom invandrarna konsumerade allt i sitt närområde så kom alla pengar tillbaka. Han hade förmodligen fått det inpräntat i sig av sina sossevänner, att det inte kostade någonting med invandringen. Den gick ihop sig genom att alla konsumerade sina bidragspengar inom närområdet, skrev han, och lämnade lite fiktiva siffror, där HAN fick debet och kredit att gå ihop. Vad bra svarade då Pettersson till svar, då har du löst problemet med arbetslösheten. Ingen behöver jobba, kommunerna och staten betalar för alla medborgare. Det var väl något sådant resonemang i det grekiska parlamentet, som såg till så att landet hamnade där de numera är.
    http://www.newsmill.se/artikel/2010/03/15/grekland-ska-f-rst-sopa-rent-i-sitt-eget-hus

    • Ja jag skulle ibland vilja gå till några av ”våra” asylsökanden som fyller hyreshusen på orten och fråga rakt ut ”Hur känns det att bo gratis och fylla sina matkassar med andras pengar?”
      Det ser minst sagt olustigt ut att se dessa flockar stiga ur bussen med välfyllda kassar. Sedan när de fått PUT så flyttar de till exempelvis Örebro, ibland i centrum. Några flyttar till lägenheter som redan bebos av 4-6 landsmän, vilket inte alls är troligt att alla dessa i verkligheten skulle bo där. Någon sorts bidragsfusk på gång, förstås.
      Det som egentligen irriterar mig allra mest är just hyckleriet hos folk som mycket väl måste veta och det exakt, vad som pågår. Ändå ler de som fånar och tycker att allt är som det ska, medans båten fått ordentlig slagsida. Bara i de styrandes huvuden kan livet vara gratis.

Kommentera

