Regeringen sviker yttrandefriheten, då ryter även en PK-journalist till

Jag föll ner från min stol, tappade hakan och svimmade av när jag läste dagens NA-ledarkrönika. Ströman har ju hittills agerat som en både blind och döv höna, men även han kan ju stundom hitta ett korn.

blindhönaSD måste få ut sitt valmaterial

Det har förekommit några gånger att brevbärare har vägrat dela ut material som de anser vara för obehagligt för att dela ut. I de flesta fall har det handlat om tidningar, valmaterial med mera från främlingsfientliga partier och grupper. Någon gång har Sverigedemokraterna drabbats. Någon gång har det drabbat Nationaldemokraterna (en utbrytning ur SD). Skånepartiet har också drabbats.

När jag väl vaknat igen och plockat upp mig själv från golvet, tänkte jag naturligtvis först att jag läst fel. Ströman kan icke ha skrivit så där. Så jag läste om sidan. Det var svårt att tro. Jag ropade på min make för att han skulle bekräfta att jag läst rätt. Jodå, det står så. Och vidare:

Om någon gör sig skyldig till förtal eller hets mot folkgrupp ska saken hanteras av rättsväsendet, inte av brevbärare som känner sig obehagliga till mods. Inte heller borde företaget som distribuerar post få göra sådana bedömningar. För det skulle innebära att yttrande- och tryckfriheten kringskärs av administrativa beslut på företagsnivå – eller att fackliga intressen skulle få vetorätt mot vad som får sägas.

Yttrandefrihetskommittén, som lade fram sitt slutbetänkande förra året, föreslog en förstärkt distributionsplikt för företag som distribuerar post. Varken brevbärare eller företag ska få välja bort en viss typ av material.

Men regeringen törs inte. I den lagrådsremiss som presenterades i slutet av september är förslaget borta. Ett förslag som var resultatet av en lång diskussion i en parlamentarisk kommitté, trollades bort av regeringen.

kläckäggOch så fortsätter Ströman. Faktiskt värt att läsa för en gångs skull! Varför har mannen inte skrivit i den här stilen från början? Har huvudredaktören nu äntligen brutit sig ur sitt skal? Jättebra i så fall!

Inte för att jag hädanefter utan vidare skulle lita på Ströman. Han lär ha någon PK-motivering bakom sin text. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel, och att Ströman nu törs börja skriva mera rationellt och logiskt. Bevisligen kan han, bara han vill.

Kommentera

