I Lindesbergs kommun är det riskabelt att blåsa i visselpipan

fråga-svar-attn0037I dagens NA berättas det om en tjej som skickade en kritisk insändare till tidningen, ”Assistent efterlyser mer hjälp” 16.3.2014 s. 28. Hennes arbetsledare blev sura och började energiskt efterforska vem som var ”den skyldige”.

Hon ställdes till svars för anonym insändare Chefen frågade rakt ut vem som skrivit insändaren

På ett personalmöte höll chefen upp ett exemplar av hennes anonyma insändare i Nerikes Allehanda: ”Vem har skrivit den här?” – Benen började darra och jag blev ledsen och arg, säger [medarbetaren] som genom insändaren kritiserade sin arbetsgivare, Lindesbergs kommun.

. . .

För [medarbetarens] egen del har arbetssituationen förändrats på grund av det inträffade.
– Jag kommer inte att gå på några personalmöten den närmaste tiden, säger [medarbetaren] och berättar att hon hade lönesamtal veckan innan detta skedde.
– Då fick jag beröm för att jag var just frispråkig.
Efter insändaren har det låtit annorlunda.
– Nu säger chefen plötsligt att det går utför med hela vår arbetsgrupp och att jag inte längre är lämplig för vissa uppgifter, säger [medarbetaren] och tillägger:
– Mina kolleger stöttar mig, de var lika paffa som jag efter personalmötet.

Chefen bekräftar att hon gjort efterforskningar

[Medarbetarens] chef medger att hon frågade personalgruppen vem som skrivit insändaren. – Varför skulle jag inte gjort det, säger enhetschefen.

 


Efterforskningsförbudet innebär att företrädare för statliga eller kommunala myndigheter inte får försöka ta reda på vem som lämnat uppgifter till media.

Efterforskningsförbudet är knutet till meddelarfriheten, som innebär att offentligt anställda har rätten att meddela eller offentliggöra uppgifter. På det sättet kan man anonymt lämna ut uppgifter om missförhållanden eller liknande på arbetsplatsen.

Lagtexten om efterforskningsförbudet finns i tryckfrihetsförordningen och i yttrandefrihetsgrundlagen. I samma paragrafer finns ett repressalieförbud som innebär förbud för arbetsgivare att bestraffa den som använt meddelarfriheten.

Det är straffbart för en arbetsgivare inom offentlig sektor att bryta mot efterforskningsförbudet och kan anmälas till justitiekanslern (JK) eller justitieombudsmannen (JO).

Källa: Journalistförbundet, Sveriges riksdag


NA ställer frågan ”Har du varit med om något liknande? Du får givetvis vara anonym.” Det finns ett par mejladresser i artikeln, för kontakt.

Kommentera

