Svenska kyrkan ordnar religionsdialog mellan kristna och muslimska ungdomar

”Unga ska läsa koranen och bibeln sida vid sida”

Om jag förstått rätt så anser Svenska kyrkan idag att dess främsta uppgift är att integrera kristna ihop med islam. Så verkar det i alla fall. Åt andra hållet går det ju inte, helt otänkbart, eftersom tolerans inte står högt på prioriteringslistan hos islam.

Svenskarna begår samma misstag om och om igen: de inbillar sig att islam är en religion, såsom den moderna kristna tron, punkt. De vill inte låtsas om att islam framförallt är en ideologi vars främsta mål är att anpassa alla samhällen till att lyda de gudomliga lagarna. Tvinga, om de inte vill gå med frivilligt.

Lycka till, Svenska kyrkan! Den naiva, godhjärtade, västerländska samlingen av godtrogna fånar.

Om jag var medlem i Svenska kyrkan, så skulle jag gå ur, när jag får läsa om sådana här projekt. Nu har jag dock gjort det för flera år sedan, så det blir ingen markering för min del. Jag tycker att landets troende kristna bör starta en ny, egen kyrka, eftersom Svenska kyrkan ju sviker dem i sin naivitet (?). Speciellt när man utsätter minderåriga för sånt här.

sv-kyrkan-ordnar-gemensam-koran-o-bibelläsning20140805NADet står inte vilken riktning av islam som syftas. Hur har imamen och hans (det är ju aldrig en kvinna!) grupp valts? Känner inte de andra islamriktningarna sig åsidosatta och kränkta?

En resa till Leicester, England, ska ordnas. Leicester är känd bl.a. för att där ordnas könssegregerade universitetskurser. Det kan förstås bli spännande för både de kristna och muslimska ungdomarna, att lära sig hur man går kräftgång rakt ända till medeltiden. Om de nu får höra om sådan ”utveckling”.

Kommentera

