Inte konstigt att ”journalister” ligger i botten av förtroendelistan

Läste om Svenska Dagbladets vinklade klimatrapportering hos bloggaren (med mera) Anthropocene, Lars Bern.

Artikeln heter SvD desinformerar, och är väl värd att läsa i sig. Jag gick dock även vidare till kommentarsfältet och hittade detta inlägg, jag har fetstilat sista stycket och känner mig fortfarande så häpen att hakan hänger. Snudd på att jag ramlade av stolen! Håll i er:

#2 2015-09-07 Tege Tornvall:

En seriös faktajournalists enda uppgift är att INFORMERA sina läsare/lyssnare/tittare. Yrkesfolk har i dag inte tid, resurser och ork att själva ta reda på och utvärdera all information de behöver för sin verksamhet. Det skall faktajournalisten göra i deras ställe.

Det kräver gedigna kunskaper i både målgruppens bransch och näringsliv och samhälle i stort. Faktajournalisten skall inte bara utifrån detta söka och redogöra för händelser, omständigheter och rön av vikt för målgruppen. Han/hon skall också avgöra vilka fakta som stämmer och berätta just det.
journalisttjejDet räcker inte att förment ”opartiskt” återge argument från båda sidor i en tvist – ungefär som att skildra en tennismatch: boll från vänster, boll från höger….. Faktajournalisten skall ta reda på vad som faktiskt gäller med lojalitet inte mot någondera parten utan mot sin målgrupp och dess behov av korrekt information.

Utan sådana kunskaper irrar dagens journalister omkring, styrda av sina egna uppfattningar om hur det enligt dem borde vara, inte hur det faktiskt är.

Korrekt faktaåtergivning kallas i anglosaxisk mediavärld ”survival reading” och styrde Veckans Affärer när den grundades 1965. Jag plockades över från Handelshögskolan till VA:s researchavdelning 1966 och lärde mig just detta: att ge läsarna den information de behöver för sin verksamhet. Det styrde mig också senare när jag skrev för bl. a. Ny Teknik och Teknisk Tidskrift.

Men det var då, det. Nu präglas svenska media av önsketänkande efter journalisternas egna uppfattningar och agendor. ”Jag vill förändra världen”, känner många som väljer yrket. Jag minns en pigg ung tjej som ville bli journalist. ”Då måste du läsa mycket”, sade jag. Hon svarade: ”Jag vill inte läsa, jag vill bli journalist!” Ridå.

Det kanske är lite lättare att förstå varför vi hela tiden numera serveras rent skit, i stället för faktabaserade rapporter. Men ack, vad djupt journalistkåren har sjunkit!

klipp-o-klistra

Kommentera

