Tiggeriorganisatör hotade man som samlar pengar till Världens barn

Folk som organiserar tiggeri tycker tydligen att ingångar till livsmedelsbutiker mfl, ska vara vigda för tiggare.

När Arne samlade in pengar till ”Världens barn” blev han hotad: Det skulle gå honom illa om han stod kvar utanför Ica Maxi Eurostop.

Arne hade sin gula Lionsjacka på och bössan i handen. Klockan var kring 10.30 på lördagen, och det gick bra med insamlingen. Många ville skänka pengar till Radiohjälpens ”Världens barn”.

– Bredvid mig satt en dam som tiggde. Vi var där båda två, och det var inga problem, berättar Arne.

Plötsligt kommer en man fram till kvinnan. Han pratar först med henne och går sedan fram till Arne.

– Han sa till mig att jag hade ingen rätt att stå där. Jag svarade honom att det har jag absolut rätt till. Då sa han till mig att om jag inte försvann skulle det gå mig illa, berättar Arne.

Efter att mannen hotat Arne hoppade mannen in i sin bil och körde ifrån parkeringen med en rivstart.

Inte tog han upp bilens reg. Det skulle ha varit bra!

Vem var mannen som hotade dig?

– Jag vet inte, men jag fick intrycket att han absolut hade en koppling till damen som tiggde. Jag uppfattade det som att han ville skrämma bort mig från platsen, att han upplevde mig som en konkurrent om pengarna.

Nerikes Allehanda 9.10.2016 Arne samlade till Världens barn – blev hotad: ”Om du stannar går det dig illa”

Kommentera

