Har Lindesbergs kommun övergivit den lilla byn, Stråssa?

Denna insändare publicerades i Nerikes Allehanda 21. maj 2017. Bilderna kommer från en annan bybo.

pumphuset-vid-dammsjon

Byggnad i Stråssa är ”rena dödsfällan”

Jag undrar vem som äger pumphuset vid Dammsjön i Stråssa.

Var på besök i måndags 8 maj, och blev förskräckt och upprörd. Denna plats ligger fint vid sjön. Människor besöker sjön på sommaren för att bada och sola. Nuförtiden vet jag inte hur vattnets kvalitet är, förhoppningsvis bra.

Det är många barn i närområdet som badar med eller utan föräldrar. Och det jag såg är rena dödsfällan. Det ser fallfärdigt ut, dörrar som knappt sitter fast. Fönster krossade, så vem som helst kan ta sig in.

Där inne finns vatten och annat material. Och man kan troligtvis inte ta sig ut igen om man får för sig att ta sig in. Kan hända vid eventuell lek eller för att det är spännande. Vem ansvarar för det, om det skulle hända?

Det finns nog fler platser i omgivningen i Stråssa som bör ses över. Som jag kan se så håller hela byn på att växa igen.

Så den eller de som äger pumphuset bör nog ta sig dit och göra något åt detta, innan det händer en tragisk olycka. Jag har dokumenterat detta.

Vad gör Lindesbergs kommun, frågan är om de hittar till Stråssa? Det kanske är så att det är bara Lindesbergs city som prioriteras. Landsbygden behöver också en del av den kommunala budgeten.

En sak till som jag har reflekterat över. Vem äger tennisbanan i Guldsmedshyttan (Björkvägen)? Mitt förslag: Riv skiten. Det är också en dödsfälla för barnen.

fd Stråssabo

En före detta Konsumlokal i centrum:

rucklet-i-centrum1

Både fult och farligt:

rucklet-i-centrum2

En övergiven villa på Skäftavägen:

skäftav-a

skäftav-b

Nånting borde göras snarast möjligt innan barn gör sig illa vid ett nyfiket besök!

Kommentera

