Rektor frågar men förstår inte att han även svarar

Rektorn förstår inte hur det kan komma sig att föräldrarna väljer för sina barn en skola vars personal inte är mer behöriga än i den kommunala skolan, men som trots allt får bra resultat.

Vad tusan kan det bero på? Så här skriver rektorn:

Under 2016/17 hade undertecknad ett kommunalt uppdrag att göra insynsbesök på ett antal friskolor i Örebro kommun. Inför dessa besök gick jag noga igenom den statistik som skolverket publicerar om eleverna på varje enskild skola. Generellt sett kunde jag konstatera att föräldrarna utbildningsnivå var mycket hög, andelen nyanlända mycket låg och andelen behöriga lärare betydligt lägre än i de kommunala skolorna. Det sista förvånar eftersom det genomsnittliga meritvärdet låg betydligt högre än i de kommunala skolorna. 2019 hade den friskola som hade det näst högsta meritvärdet i hela kommunen bara 45 procent behöriga lärare.

Ooops.

Svaret är alltså färre stökiga elever som förstör lärandet i klassrummet. Detta leder till bättre resultat, trots obehöriga lärare. Eller hur?

Men vad händer i ett samhälle där segregationen bara ökar och barn och unga med olika bakgrund inte möts i vardagen i till exempel skolan.

Han måste naturligtvis slänga in en sådan här tillgjord förundran också. Jo, man kan räkna med mindre stök, färre rån, misshandlar, t.o.m. våldtäkter. Dessa har ju fått florera fritt i vanliga svenska skolor, och det ser ut som att det blir bara värre. Riktningen är alltså felaktig.

Därför vill föräldrar som har möjligheten, gärna välja en lugnare skola till sina barn. Inget konstigt med det.

Nerikes Allehanda 2020-09-04: Det fria skolvalet har lett till segregation

Lämna en kommentar